Kan du sy?

Klart jag kan sy. Särskilt nu när jag fick en symaskin i födelsedagspresent. Förra veckan när mamma var nere i Studsviken så passade jag på att sy en ny kolt i Tärnaby-style. Gjorde ett riktigt maraton sömnads pass en dag. Det går ju ungefär tre dagar snabbare när jag har henne på plats, både eftersom hon fungerar som övervakare så att jag faktiskt sitter vid maskinen och eftersom hon hjälper till vid de svårare momenten. Däremot så tyckte jag att det var ungefär lika roligt som att skruva lös startapparat på min skoter när den gick sönder förra veckan (2ggr). Nödvändigt ont kan man väl säga. I slutet av dagen så var jag så less att jag hörde mig själv påstå att ett år på Samernas utbildningscentrums sylinje skulle vara ungefär som att ge mig samhällstjänst, en form av straff. Tur att det inte längre är ett krav som samisk kvinna för att bli gift att man är en jävel på att sy, eller föresten vad vet jag om det?:-)
Nåja eftersom det inte går att köpa koltar någonstans så får man göra slag i saken emellanåt, och det är ju fantastiskt kul när den är klar.
_MG_2151 Denna del har dock mamma vävt åt mig tidigare. _MG_2152

Kommentera

