Om vi ska klara oss i den nya tiden, måste vi ta med oss det bästa av arvet från förr

Mari Boine är en kvinna som verkligen lyckas röra något inuti mig med sin musik. Hon har skapat flera såna där magiska stunder som byggt bo och stannat i mitt minne. Första gången gick jag på mellanstadiet och vi barn från sameskolan i Tärnaby fick gå upp till henne på scenen när hon uppträde i Storuman. Så mycket stolthet och styrka förmedlades på den scenen. LP skivan med låten Gula gula gick därefter varm ner i musikrummet på elevhemmet. Många år senare rann mina tårar till låten Elle när jag såg filmen Kautokeino upproret på en biosalong i Tromsö. För att inte tala om den eufori hon väckte för några år sedan med ”goaskinviellja” när jag jobbade för Sáminuorra och vi under en arbetshelg lyckades pricka in en konsert med henne i Stockholm.
Ikväll har jag sett dokumentären Marie Boine – Världsnomaden på svt play, som ni hittar här. Klart värt att se!

Vad är det då med hennes musik som skapar så stora känslor, när jag inte ens förstår hennes språk. Kanske beror det på att man så tydligt känner det hon beskriver här:
Ibland när jag går upp scenen känns det som att jag går upp på ett högt fjäll
Det är så spetsigt att inget mer än mina fötter ryms där.
När konsertern börjar är det som att jag lyfter och flyger iväg som en fågel

Blunda och lyssna:

3 reaktioner på ”Om vi ska klara oss i den nya tiden, måste vi ta med oss det bästa av arvet från förr

  1. Jag lyssnar ibland på henne på spotify. T.ex Vilges Suola. Förstår inte alls vad hon sjunger, men det är fint. Har du tips på andra bra samiska artister?

Kommentera

