Sommarlängtan

_MG_6981 I juli plockade jag älgört och drack som té. Drack så mycket att jag tillslut blev väldigt less på smaken. Jag torkade dock en del och stoppade i glasburkar. Nu på vintern är det väldigt fint igen att börja dagen med en kopp älgörts té innan man äter frukost. Ibland varierar jag med en citron skiva eller lite färsk ingefära. Misstänker att det är hur nyttigt som helst:-) _MG_6920

2 reaktioner på ”Sommarlängtan

  1. Den innehåller salicylsyra och är väldans bra om man har reumatism eller nått annat stök i kroppen. Antiinflammatorisk ska den va, men jag vet inte hur mkt som finns kvar i torkade blommor? jag brukar iaf tänka att jag ska koka ur och frysa in lite men glömmer bort det varje år.. men lite te på färska blommor blire i allafall! 🙂

    1. Jag har ingen aning hur det fungerar med torkade blommor, kanske borde kolla upp det någonstans:-)
      Att frysa in har jag inte tänkt på att man kan göra. Det ska jag testa nu i sommar. Hade ett tag funderat på att göra saft, men misstänker att sockret och att man kokar den gör att den nyttiga känslan försvinner.

Kommentera

