För snart en månad sedan

I kväll bläddrade jag igenom massa bilder på min dator och hittade flera från i vinter som jag inte visat för er ännu.
I mitten av mars var jag iallafall uppe hos Nila tre dagar. Jag satt med min bokföring och lite annat pappersjobb medan Nila och hans bror skidade runt renarna. Mitt på dagen när de var klara så tog jag en paus för lite fika vid elden och för att hjälpa till med höspridning. Sjukt kul, lätt dagens höjdpunkt, iallafall om man jämför med att sortera små kvitton och göra såna där ”måste-saker” som jag verkar överhopas av emellanåt. _MG_2701 Johannes var med någon dag. _MG_2702_MG_2742 En av Nilas vita vajor har en grå fläck på ena sidan och har ofta den här typen av horn. Hon har vill jag minnas varit med ända sedan vi började följas och några av åren så har hon haft en vit kalv. Senast i fjol hade hon sin vita vuonjal (fjolårskalv) fortfarande med sig.
Hon kan uppfattas som lite lat eftersom hon alltid är bland de sista när de flyttar, men jag skulle säga att hon snarare är smart eftersom hon ofta är den som är först till höet:-)
När vi var små så blev en ju överlycklig om man fick en vit kalv av pappa på någon kalvmärkning. De verkar ju dock försvinna lättare, kanske för att de ofta beskrivs som lata eller helt enkelt för att de mer utsatta för rovdjur.

Jag vet inte säkert, vad har ni hört berättas om vita renar?

Kommentera

