Det nya året tar sin början

_MG_2898
Det uppstår ett vakuum inuti mig när vi släpper renarna för våren efter några veckors samling och flytt. På ett sätt är det skönt eftersom jag ofta börjar vara trött de där sista dagarna innan vi tar oss förbi Vilhelmina, men samtidigt så är det lite vemodigt också.
Även om det förstås är arbete kvar innan snön helt smält bort så blir det som en symbol för att vårvintern är över, en ny årstid tar sin början. Kontrasterna från intensiva dagar när vi sakta förflyttade oss västerut till att återuppta kontakten med omvärlden igen genom media och samtal med vänner.

Jag och Nila hade inte setts på nästan en månad när jag hoppade in i bilen och drog norrut förra helgen.
Första dagen i Seidegava slog rastlösheten till och jag förstod nästan inte vad jag gjorde där uppe. Längtade söderut igen hela dagen och vi två var vad man skulle kunna beskriva som i otakt med varandra. Efter man varit ifrån varandra och haft allt för lite tid samt ork för vettiga telefonsamtal skapas distans. Så vi fick jobba lite extra för att hitta takten igen:-)
Någon dag senare inföll den sköna tröttheten när man börjar slappna av efter en kraftansträngning. Somnade på soffan efter middagen, på skoterdynan så fort jag hade chansen när jag följde med Nila till hans renar, på den bäddade sängen långt innan sängdags och direkt hans bil startade när vi var på väg till fjälls.

Igår körde jag ner till Kittelfjäll och när jag tog en promenad ner till ån ikväll så insåg jag att jag landat i den nya årstiden. Vintern är slut och vi kan lägga ännu ett år till handlingarna.
Kalvarna föds och det nya året tar sin början.
Så nu håller jag tummarna för att vädret ska vara gynnsamt kring Marsfjäll närmsta tiden och att rovdjuren inte hinner upp allt för många av de nya liven som föds i år.

2 reaktioner på ”Det nya året tar sin början

  1. Har precis hittat hit och ville bara säga att jag tycker väldigt mycket om känslan i din blogg. Tack för att du lyckas förmedla den!

    1. Tack, vad glad jag blir! Inte minst eftersom jag gillar din blogg väldigt mycket och hittade dit via din fina bok ”Att våga”, som jag nu när jag tänker på det ska tipsa vidare här på bloggen om. Välkommen hit!

Kommentera

