Civila olydnadens fyra grundprinciper

En sak jag inte kunnat sluta tänka på från valkampanjen till Sametingets plenum nu i vår var när partiledarna under tv-debatten fick förfrågan om de skulle kunna tänka sig att demonstrera för det man verkligen tror på (minns inte exakt frågan). Jag blev i allafall förvånad över att så många svarade nej, var tveksamma samt att någon till och med ansåg att man är tvungen att skilja på att vara politiker och aktivist. Jag har förståelse för att det var en väldigt snabb fråga tagen ur sitt sammanhang, men ändå… Civil olydnad har ju varit en viktig del historiskt för att lyfta frågor till majoritet samhället som rör samers rättigheter som urfolk.

För mig är civil olydnad en del av ett demokratisk samhälle, en möjlighet att protestera mot förtryck och missförhållanden. Att göra sin röst hörd i ett system som inte alltid är rättvist. Jag är en förespråkare för Mahatma Gandhi och Martin Luther Kings fyra grundprinciper för civil olydnad:

1. inget våld
2. ingen skadegörelse
3. öppenhet och
4. ansvarstagande.

Bild från en gammal Samefolket, 1993.

En reaktion på ”Civila olydnadens fyra grundprinciper

Kommentera

