Fjällfolk

_MG_4194
I fredags fick vi fin, fint besök av Emma från Svejja. Det är första gången hon är uppe och hälsar på mig i Kittelfjäll på väldigt många år så det var ju hur kul som helst att hon äntligen kom.
Hur som helst så var hon sugen på att komma ut på en fjälltur och jag hade lust att gå upp på Daunefjell för att se hur mycket renar det var där. Så det passade ju alldeles perfekt. Vi packade en säck och knatade iväg på lördagen. När vi kom upp på kalfjället hörde vi på ganska lång avstånd kalvar som grymtade._MG_4228 Och när vi kom upp så att vi såg ut över Våhkoevielie fick vi syn på en större renhjord. Satt och tittade på dem i kikaren medan vi åt lunch och drack kaffe. Jag fick en skön känsla i mig eftersom det såg ut att vara betydligt fler kalvar i år än vad det var förra året när jag var uppe och kikade på renarna där. Håller tummarna för att det inte var en synvilla:-)
IMG_4250 Alla har iallafall inte klarat sig eftersom Ina kom dragande med diverse ben.

Efter att vi fiskat en stund utan några resultat så tog vi en siesta och då kom renarna ner mot sjön för att passera ganska nära där vi satt. Jag som äntligen har ett zoom objektiv var lycklig för att kunna fota på lite avstånd._MG_4302_MG_4276_MG_4353_MG_4283_MG_4317 De här två var lite extra nyfikna på oss när vi påbörjade vandringen hemåt.
_MG_4402

En reaktion på ”Fjällfolk

Kommentera

