En liten påminnelse

Jag drömmer så märkliga drömmar nu. Vaknar med hög puls och går igenom drömmarna om och om igen. Vad vill ni mig?, tänker jag och försöker somna om. För någon dag sedan när jag vaknade kände jag att detta måste jag direkt berätta för Nila så att jag inte glömmer det, som ett budskap jag måste skynda mig att dela.

”- Vi kan inte leva så här. Vi kommer inte att kunna försvara vårt beteende idag för kommande generationer. Vi som lever på jorden idag förbrukar och förstör det framtidens varelser ska leva av, det är inte rättvist. Vi måste skapa en förändring, innan det är för sent”.
Nila tittade förstås lite yrvaket skeptiskt på mig, ungefär som jag tänker att många av er som läser detta tänker just nu:-). Men drömmen känns fortfarande nu flera dagar sedan så verklig att jag inte kunna sluta tänka på den.
_MG_6426

Idag när jag var förbi på Bygdegården så fick jag syn på en gammal Samefolkettidning från 70-talet och när jag öppnar den så hade de citerat en indianhövding med namnet Seattle:
”Ni måste lära era barn att jorden under deras fötter är deras förfäders stoft. Endast på detta sätt respekterar de marken. Säg till era barn att jorden under deras fötter är mättat av liv med samma skinn som vi har. Lär era barn att jorden är vår moder. Vad som händer med jorden under våra fötter händer också med oss. Om människan spottar på jorden spottar hon på sig själv”

En reaktion på ”En liten påminnelse

Kommentera

