Kalvmärkningens tid

Det är sommar och full fart i renskogen. Förra veckan hade vi kalvmärkning nästan varje kväll här hemma. En intensiv men fin vecka. Som tur är så kan man ta sig en paus ibland på en sten eller vid någon eld och njuta av allt fint som sommaren för med mig.
_MG_5302
På lördag eftermiddag regnade det och vi tog paus, då ringde Nila och ville att jag skulle komma upp för att hjälpa honom när de skulle ta in renarna på Arvas. Så jag lånade en bil av min syster och körde upp till Rävudden. Där hann jag med sista helikoptern och så flög vi nästan tre mil över fjällen till Tuorponjaur. De här är dessvärre enda bilden jag fotade uppe hos Nila precis innan vi landade.
_MG_5426
De regnade när jag kom fram och det fortsatte fram till klockan 12 på natten så vi låg i kåtan och väntade några timmar innan vi gick in till renarna och började den nattens arbete. Det var ganska arbetsamt så ni anar inte hur trött jag var de där sista timmarna…

Nu har vi iallafall sovit två nätter och igår kom vi ned till Kittelfjäll igen. Vi har packat ryggsäckarna för en tur upp mot Daunevaerie och Aunere, kanske stannar vi och fiskar en natt vid Vuökan. Jag har iallafall fått ordning på min telefon igen så att jag kan blogga från den igen så det kanske inte behöver bli en vecka mellan inläggen.

Kärlek!

En reaktion på ”Kalvmärkningens tid

Kommentera

