Testa andra jobb

I veckan har jag suttit uppe i Nilas vinterland och arbetat framför datorn. Eftersom min kompis Lisa också var i närheten på jobb så passade jag på och följde med henne några timmar igår. Lisa arbetar för Svea Skog som naturvärdesinventerare. Hon går runt i skogen och bedömer om olika områden räknas som naturvärden/nyckelbiotoper som ska sparas från avverkning. Det var jätte intressant att följa med henne och se skogen hur hennes perspektiv.
_MG_6360 Lisa lärde mig om trädens ålder, olika svampar och vad som räknas som en nyckelbiotop. _MG_6366 En del av området hade brunnit för länge sedan. _MG_6374 Vi hittade några taggsvampar. Angående svampar så tycker jag att ni ska lyssna på intervjun med Mats Karström angående vilken betydelsen rödlistade svampar kan ha för renskötseln http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2327här._MG_6379 Bästa sättet att lära sig om olika saker är ju att följa med människor som är passionerat intresserade av ämnet._MG_6382 Det finns så mycket kraft i skogen….

En reaktion på ”Testa andra jobb

Kommentera

