Frihet

Frihet alltid varit ett av de finaste orden jag vet, och dess innebörd är så otroligt viktigt för hur jag ser på livet. Jag behöver frihet. Du behöver frihet. Vi behöver frihet.
I den tid vi lever idag så förknippas frihet ofta med rätten till sin egendom och den enskilda individens möjligheter att göra olika val i livet. För mig kan dock den liberala synen på frihet med en självständig, oberoende, självägande individ i fokus kännas begränsande. Frihet kan även beskrivas som att känna sig trygg och beskyddad från fiender för den som lever (levde) i ett starkt kollektiv, om att känna gemenskap med människor som man har ett gemensamt intresse med. Denna typ av frihet beskrivs av många idag som begränsande för den enskilde individen, vilken den förstås i många fall även kan vara. Men jag har börjat inse att kombination av den kollektiva gemenskapens skydd mot yttre hot och individens rättigheter är nödvändiga för att jag ska känna frihet.

_MG_6260

När jag läser den engelska professorn Will Kymlickas bok ”Mångkulturellt medborgarskap” så börjar jag förstå varför gemenskap är en sådan viktig del i min syn på frihet.

Kymlicka skriver ”att minoritetsrättigheter är förenliga med den grundläggande liberala principen om individuell frihet.
Respekt för minoriteters rättigheter kan vidga individernas frihet, eftersom friheten är intimt förknippad med och beroende av kulturen.

Livskraften i minoriteters samhälliga kultur kan undergrävas av ekonomiska och politiska beslut som fattas av majoriteten. De kan överbjudas eller röstas bort när det gäller resurser och politik som är avgörandeför överlevnaden hos deras samhälliga kultur.

Gruppdifferentierade rättigheter – som territoriell autonomi, vetomakt, garanterad representation i cetrala insitutioner, land och språkrättigheter- kan bidra till att avhjälpa nackdelarna genom att reducera minoritetskulturernas sårbarhet för majoritetens beslut.
Utan sådan rättigheter riskerar medlemmarna av många minoritetskulturer att förlora sin kultur, en förlust som vi inte rimligen kan kräva att människor ska acceptera….”

Kommentera

