Med kroppen mot jorden

Här av vi legat flera dagar i sommar. Jag och Ina. Jobbat och solat. Sovit en stund, lyssnat på musik och läst en bok. Om man jämför med förra sommaren, när jag faktiskt inte gick i t-shirt en endaste dag på hela sommaren i Kittelfjäll, så har det varit många soliga sommar och höstdagar.
Filten, som är ett minne från en fantastisk resa, köpte jag för 9 år sedan i Guatemala av några mayakvinnor. Den består av tre långa smala delar som är ihopsydda.
Nu när jag tänker efter så var det nog på just den filten (som då var utlagd på en gräsplätt vid en sjö med namnet Sán Pedro La Laguna) som jag insåg att jag var på fel spår i livet och som tur var så ändrade jag några månader efter det riktning.
Det är som ni kanske förstår alltså en bra filt att ligga och filosofera om livet på med jämna mellanrum:-)
Jag drog omkring med den i ryggsäcken under hela resan och den har därefter följt med på de platser jag bott på. Filten är ett väldigt fint hantverk, som trots att den ofta fungerat som liggunderlag direkt mot marken knappt syns att den är använd. Om inte något drastiskt sker så är jag ganska säker på att filten kommer hålla hela min livstid. Den tanken gör mig glad. Jag glädjs de gånger jag många år efter att jag köpt något inser att det fortfarande har en funktion, inte har gått sönder och kommer hålla länge än.
_MG_6590_MG_6591

Kommentera

