Bästa lyxen att ge sig själv

En av de finas sakerna med att hålla på med renar är att man kan titulera sig som ”Matproducent”. Dessutom av kött från djur som strövat fritt och ätit det som de faktiskt behöver för att bygga sin kropp. Det är egentligen ganska märkligt att om man jämför genom att bara tittar tillbaka ett 50-tal år tillbaka så var en stor del av människorna här i norr upptagna med att producera/samla in den mat de behövde och nu vet knappt någon längre var all mat vi äter ens kommer ifrån.
_MG_6801
Det här med mat har tidigare inte tillhört en av mina stora passioner, iallafall inte när det kommer till matlagning (vilket det inte är nu heller, tyvärr:-). Däremot har jag blivit väldigt intresserad av vilken typ av mat jag stoppar i munnen. Hur olika typer av mat påverkar min energi och vilken värld den mat jag väljer skapar för andra människor samt djur.

Både jag och Nila har periodvis ett extremt stort sockerbegär, vilket gör att jag misstänker att de ena av oss skulle kunna beskriva livskvalíte som ”att börja dagen med en kopp kaffe och kaka”.
Förra året insåg jag att enda sättet för mig att bryta mitt negativa sockerbeteende när det spårat ur var att helt avstå under en period. Jag tror väldigt stark på att man ska äta en balanserad kost för att må bra, men när man märker att det är svårt att hålla sig till ”lite” eller någon dag i veckan så kan det vara värt att inte äta det alls under en period för att bryta en vana. Så i fjol gjorde jag min första detox, på två veckor. (I år blev det bara i en vecka, vilket var för kort tid för att det ska vara värt tröttheten de första dagarna.) Förutom att jag blev piggare så var detoxen bra för att jag insåg att ren mat utan massa tillsatser eller gifter är bästa lyxen att unna sig själv.

Det är så fint att tänka när jag handlar att min kropp är värd ekologisk mat och när jag genom att köpa närproducerad mat ger lite kärlek till norrlandsföretag. Även om det är förstås inte alltid blir så är iallafall ambitionen att någon av dessa saker ska vara uppfyllda vid de flesta varorna jag köper, ekologiskt och/eller närproducerat.

2 reaktioner på ”Bästa lyxen att ge sig själv

  1. Jag har också stundtals ett starkt sockersug som jag brukar ge efter för. Hamnade på sjukhus för ett tag sen och där kollades bl.a. socker och kolesterol. Jag fasade eftersom jag trodde att nu får jag en utskällning och stränga order att hålla ner på sockret eftersom jag trodde mig hänga på kanten till diabetes.
    Döm om min förvåning (och troligen provtagarnas också) när det visade sig att jag har ett för lågt socker och varje morgon strax efter sju kom de och tog blodsockret på mig och sen gick de och hämtade en smörgås och ett glas mjölk eftersom sockret var så lågt att jag inte skulle vänta ändå till frukosten (kl 8 drygt) med att äta nåt.
    Alltså är det tydligt att när kroppen signalerar med sockersug behöver man höja sitt blodsocker.

Kommentera

